Uhlíková stopa dopravy a cestovania a alternatívne kroky k jej zníženiu

Uhlíková stopka 4. september 2023

Spoločnosťou rezonuje problematika záchrany klímy a životného prostredia. V článku sa pozrieme na uhlíkovú stopu v kontexte dopravy na Slovensku i vo svete a tiež na možnosti, ako emisie z dopravy znížiť.

Uhlíková stopa dopravných prostriedkov

Termín uhlíková stopa v skratke predstavuje množstvo oxidu uhličitého a ďalších skleníkových plynov, ktoré sa našimi bežnými činnosťami produkujú a dostávajú do ovzdušia.

Zaujímavosť: V odbornej praxi sa používa označenie CO2e, čo je presnejšie ako samotné CO2.

Významným zdrojom znečisťovania ovzdušia, ktorý sa týka každého jedného z nás, je doprava. V roku 2020 z dôvodu pandémie COVID-19 emisie vyprodukované dopravou oproti predchádzajúcemu obdobiu o niečo poklesli. Podľa prieskumu Tracking Transport od IEA z roku 2021 predstavovali tieto emisie množstvo 7,2 gigaton (Gt), zatiaľ čo v roku 2019 to bolo ešte 8,5 Gt. V súčasnosti však dopyt po doprave opäť rastie a očakáva sa, že môže dosiahnuť predchádzajúce hodnoty.

Najväčšie percento emisií podľa výskumu IEA (Global Energy Review 2021) v doprave pochádza z osobných automobilov (41%), nákladných áut (22%), inej prepravy nákladu (11%) a leteckej dopravy. Pre klímu najlepšie spôsoby prepravy sú chodiť pešo alebo na bicykli. Sú však momenty, keď musíme voliť rýchlejší dopravný prostriedok.

Podľa štúdie Európskej environmentálnej agentúry realizovanej v roku 2014 je pri prepočte množstva vyprodukovaného CO2 na jedného cestujúceho za jeden kilometer najlepšou možnosťou cesta vlakom, naopak najväčšou záťažou pre ovzdušie je cestovanie lietadlom. Priemerný let lietadlom (ak sa v ňom nachádza 88 pasažierov) vyprodukuje približne 258 gramov CO2 na osobu na km, osamotená jazda autom bez ďalších pasažierov 158 g, jazda autom so 4 pasažiermi 55 g, jazda autobusom s 12 pasažiermi 68 g, jazda vlakom so 156 pasažiermi 14 g CO2.

cesta

Ako vypočítať vlastnú uhlíkovú stopu z dopravy?

Podľa Inštitútu environmentálnej politiky je uhlíková stopa priemerného Slováka asi 5,9 kg CO2 za rok, pričom priemerný Európan ročne vyprodukuje asi 8,6 kg CO2. Ak chcete získať konkrétne výsledky, grafy a porovnania o svojej vlastnej aktivite, môžete použiť kalkulačku na výpočet uhlíkovej stopy dostupnú online. Okrem dopravy tak môžete zistiť, koľko emisií produkujete vďaka stravovaniu, nákupom či bývaniu.

mnozstvo_CO2

Kroky k zníženiu uhlíkovej stopy z dopravy

Ak automobilová doprava tvorí výraznú časť vašej uhlíkovej stopy, šetrnejšou verziou pre životné prostredie môže byť zdieľané cestovanie (car sharing), pretože CO2 vašej cesty autom závisí aj od toho, koľkí sa v aute nachádzate. Využiť môžete rôzne cestovateľské skupiny na sociálnych sieťach zamerané na hľadanie spolu-jázd, alebo sa dohodnite s kolegami či známymi žijúcimi v blízkosti na spoločné dochádzanie do práce. Vítaný je aj presun vlakom či MHD.

Ak ide o kratšie vzdialenosti, napríklad v rámci mesta či obce, pešia chôdza môže byť skvelou aktivitou nielen na ochranu životného prostredia, ale aj na udržiavanie fyzickej kondície. Tak isto aj jazda bicyklom, či kolobežkou.

Zaujímavosť: Elektrická kolobežka verzus elektrický skúter: ktorá jazda je podľa vás šetrnejšia k životnému prostrediu? Ak ste odpovedali kolobežka, žiaľ, odpoveď je nesprávna. Jazda eSkútrom je približne 4-krát šetrnejšia voči životnému prostrediu viac oproti jazde eKolobežkou. Elektrické kolobežky sú bežnou súčasťou mnohých slovenských miest, v ktorých si ich môžete vypožičať. Vedeli ste však, že v Bratislave si môžete požičať už aj eSkútre?

Keďže najviac sa cestovateľská uhlíková stopa navyšuje lietaním, je dobré zvážiť, či nakupovanie lacných leteniek niekoľkokrát ročne naozaj stojí za to a nebolo by lepšie miesto zahraničnej dovolenky spoznávať krásy Slovenska napríklad cestovaním vlakom.

Zaujímavosť na záver: Aj v radoch Európskeho parlamentu začína rezonovať téma zbytočných emisií z leteckej dopravy. Spomínajú sa napríklad krátke lety, keď doba letu nepresiahne 3 hodiny bez prestupu. Témou na diskusiu v tomto smere je zákaz krátkych letov. Prieskum Európskej investičnej banky ukázal, že dve tretiny Európanov by so zrušením krátkych letov súhlasili. Náhradným riešením má byť vlaková preprava a podpora vysokorýchlostných železníc. Rakúsko napríklad už teraz penalizuje krátke lety ekologickou daňou vo výške 30 eur za let.